Nederlands

Wiskunde

Natuur-/Scheikunde

Moderne vreemde talen

Geschiedenis

Aardrijkskunde

Economie

Ultieme prompt generator




Het is erg eenvoudig om aan ChatGPT en co te vertellen wat je wilt. Maar het schrijven van echt goede prompts is een echte wetenschap aan het worden, je kunt er zelfs een studie voor volgen: Prompt-engineering.


Ai:


• Bing


ChatGPT


• ChatPDF


• Claude



Copilot


Durable


Gemini


Perplexity



Waarschuwing:


Houd er rekening mee dat deze diensten gebaseerd zijn op ChatGPT, een kunstmatige intelligentie die is getraind op de GPT-architectuur. Hoewel ChatGPT is ontworpen om mensachtige antwoorden te genereren, kunnen de resultaten onjuist of onvolledig zijn. Daarom kunnen wij geen garantie geven voor de nauwkeurigheid of volledigheid van de antwoorden.



Goede prompts:

• Leg uit hoe [term] werkt.

• Wat is de definitie van [term]?

• Help me brainstormen over [onderwerp].

• Wat heb ik nodig voor een [type] strategie?

• Welke subonderwerpen passen bij [onderwerp]?

• Controleer onderstaande tekst op spelfouten.

• Schrijf een [platform] post over [onderwerp].

• Vat onderstaande tekst samen in [aantal] woorden.

• Schrijf een stappenplan voor een [type] campagne.

• Schrijf een script voor een video over [onderwerp].

• Geef me blog ideeën afkomstig van [bedrijfsbranche].

• Wat zijn goede titels voor mijn blog over [onderwerp]?

• Wat zijn de nieuwste trends op gebied van [onderwerp]?

• Vat in 200 woorden het volgende artikel samen: [tekst]

• Wat zijn goede hashtags voor een post over [onderwerp]?

• Maak van de onderstaande informatie een kloppend verhaal.

• Beantwoord onderstaande mail op een nette, formele manier.

• Welke producten kan ik naast [product] aanbevelen/verkopen?

• Help me met het schrijven van een caption voor [platform] over [onderwerp].

• Schrijf voor [product] een verhaal dat gebruikmaakt van goede storytelling.

• Bedenk [aantal] CTA’s voor [campagne beschrijving]. = Call-To-Actions (CTA’s)

• Help me met brainstormen over een nieuwe naam voor een website. Kom met creatieve en unieke namen.


Betere prompts:

• Stel algemene voorwaarden op voor een website die [functie website]. De naam van de website is [naam].

• Ik deel je een e-mail, en ik wil dat je er op een nette en formele wijze op reageert. Dit is de e-mail [Tekst e-mail].

• Ik geef je gegevens, en je zet ze op een logische plek in een tabel. Gebruik 3 kolommen: [naam kolom], [naam kolom] en [naam kolom]. Dit zijn de gegevens: [gegevens]

• Schrijf ten minste 5 social media-teksten voor de volgende blogpost: [voer hier de titel van je blog in]. Gebruik een enthousiaste schrijfstijl, met eventueel emoji’s.

• Ik wil dat je dienstdoet als spellingcorrector en verbeteraar. Ik zal in de Nederlandse taal met je praten en je zult antwoorden in de gecorrigeerde en verbeterde versie van mijn tekst, in het Nederlands. Houd de betekenis hetzelfde. Ik wil dat je alleen reageert met de correctie en de verbeteringen, en niets anders, schrijf geen uitleg en houd het in de jij-vorm. Oké?



Beste prompts:


Nederlands


1. "Genereer een gedetailleerd lesplan voor een enkele [Duur]-minuten les over het onderwerp [Specifiek onderwerp, bijvoorbeeld, symboliek, karakterontwikkeling] in [Boek/Gedicht]. Deze les is voor [Leerjaar] en moet gebruik maken van [jouw keuze van aanpak, zoals Directe Instructie]. Inclusief leerdoelen, succescriteria, een stapsgewijze opzet van activiteiten, en beoordelingsmethoden."

2. "Maak een beoordelingsschaal voor het beoordelen van [Leerjaar]-opstellen over [Auteur]’s gebruik van symboliek. Inclusief categorieën voor inhoud, structuur, en taalgebruik."

3. "Automatiseer antwoorden op veelgestelde vragen van studenten over [Onderwerp in Nederlands], zoals ‘Wat is een metafoor?’ of ‘Hoe analyseer ik een gedicht?’. Inclusief voorbeelden en uitleg die geschikt zijn voor [Leerjaar], geschikt voor gebruik als wanddisplay of voor een 'stuck corner'."


Lesmateriaal Maken


4. "Ontwerp een set flashcards voor belangrijke woordenschat in [Boek]. Inclusief definities, synoniemen, en voorbeeldzinnen die geschikt zijn voor [Leerjaar]."

5. "Creëer een uittreksel dat de historische context van [Auteur]’s werken voor [Leerjaar] samenvat. Inclusief sleutelgebeurtenissen en invloeden."

6. "Genereer discussievragen voor een klasdebat over het thema van [Thema] in [Boek]. Richt je op vragen die kritisch denken stimuleren voor [Leerjaar]."


Lesplanning


7. "Schets een lesplan dat zich richt op het gebruik van ironie in [Auteur]’s [Boek]. Inclusief doelen, succescriteria, activiteiten, en beoordelingsmethoden voor een [Duur]-minuten les voor [Leerjaar]."

8. "Bied een stapsgewijze handleiding voor het onderwijzen van poëtische hulpmiddelen met [Gedicht] als voorbeeld. Inclusief doelen, activiteiten, en een [Duur]-minuten tijdlijn voor [Leerjaar]."

9. "Creëer een lijst met boeiende activiteiten om het concept van verhalend perspectief te onderwijzen aan [Leerjaar] in een [Duur]-minuten les. Inclusief succescriteria en beoordelingsmethoden."


Toetsen Maken


10. "Genereer een meerkeuzetoets over de personages en plot van [Boek] geschikt voor [Leerjaar]."

11. "Maak een invuloefening quiz over beroemde zinnen uit [Auteur]’s werken, geschikt voor [Leerjaar]."

12. "Ontwerp een kruiswoordraadsel met sleuteltermen gerelateerd aan [Literaire Periode, bijvoorbeeld, Romantiek] geschikt voor [Leerjaar]."


Diversen


13. "Stel een lijst samen van aanbevolen lectuur voor studenten die geïnteresseerd zijn in [Genre of Thema], geschikt voor verschillende leesniveaus binnen [Leerjaar]."

14. "Bied tips om terughoudende lezers in [Leerjaar] aan te moedigen om zich bezig te houden met [Boek]."

15. "Genereer een sjabloon voor studenten in [Leerjaar] om te gebruiken bij het peer-reviewen van essays over [Onderwerp in Nederlands]."



Wiskunde


1. "Maak een [Duur]-minuten lesplan over [Specifiek Onderwerp] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in] met behulp van Directe Instructie. Inclusief leerdoelen, activiteiten en beoordelingsmethoden."

2. "Ontwerp een beoordelingsschaal voor [Wiskundig Onderwerp] opdrachten voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]."

3. "Lijst veelgestelde vragen van leerlingen over [Wiskundig Onderwerp] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in] en genereer eenvoudige uitleg voor elke vraag."


Lesmateriaal Maken


4. "Maak flashcards voor sleutelformules in [Wiskundig Onderwerp] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]."

5. "Vat de belangrijkste concepten en formules samen van [Wiskundig Onderwerp] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]."

6. "Creëer uitdagende problemen over [Wiskundig Onderwerp] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in] met behulp van [Vul taxonomie in, bijvoorbeeld, Blooms/SOLO taxonomie]."


Lesplanning


7. "Plan een [Duur]-minuten les over praktische toepassingen van [Wiskundig Onderwerp] voor [Leerjaar]."

8. "Stapsgewijze handleiding voor het onderwijzen van [Wiskundig Onderwerp] in [Duur] minuten voor [Leerjaar]."

9. "Plan een [Duur]-minuten les over [Wiskundig Onderwerp] voor [Leerjaar] met behulp van dual coding en denk/paar/deel-activiteiten. Inclusief specifieke stappen voor visuele en verbale codering, evenals voor samenwerkend probleemoplossen."


Toetsen Maken


10. "Genereer een meerkeuzetoets over [Wiskundig Onderwerp] voor [Leerjaar]."

11. "Maak een invuloefening quiz over formules in [Wiskundig Onderwerp] voor [Leerjaar]."

12. "Ontwerp een puzzel over [Wiskundig Onderwerp] voor [Leerjaar] om hen te helpen met hun oefening in informatie terughalen over het onderwerp."


Diversen


13. "Bied een set van op bewijs gebaseerde strategieën en tips voor het ondersteunen van [Leerjaar] leerlingen die moeite hebben met [Wiskundig Onderwerp]. Inclusief aanbevelingen voor formatieve assessments en scaffoldingtechnieken."

14. "Genereer een peer-review sjabloon voor [Leerjaar] wiskundeopdrachten. Inclusief secties voor beoordeling en commentaar op 'Probleemhelderheid', 'Methode', 'Berekeningsnauwkeurigheid', 'Presentatie' en 'Algemene Indruk'."

15. "Ontwikkel een set van verrijkingsactiviteiten gerelateerd aan [Wiskundig Onderwerp] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]. Inclusief praktische toepassingen, uitbreidingsopdrachten en vakoverstijgende koppelingen naar vakken zoals natuurkunde of informatica."



Natuur-/Scheikunde


1. "Lijst veelgestelde vragen van studenten over [Specifiek Wetenschappelijk Onderwerp] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]. Inclusief uitleg en voorbeelden die geschikt zijn voor deze leeftijdsgroep."

2. "Creëer een beoordelingsschaal voor het beoordelen van labrapporten over [Specifiek Experiment] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]. Inclusief categorieën voor methode, analyse, en conclusies."

3. "Genereer een sjabloon voor wekelijkse lesoverzichten in [Specifieke Wetenschap] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]. Inclusief belangrijke punten, huiswerkopdrachten (met beoordelingsschaal), en kernwoorden plus definitiekaarten."


Lesmateriaal Maken


4. "Ontwerp een set flashcards voor sleuteltermen in [Specifiek Wetenschappelijk Onderwerp] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]. Inclusief definities, voorbeelden, en afbeeldingen waar van toepassing."

5. "Vat de belangrijkste concepten samen van [Specifiek Wetenschappelijk Onderwerp] die geschikt zijn voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]."

6. "Stel een lijst samen van betrouwbare online bronnen voor [Specifiek Wetenschappelijk Onderwerp] die geschikt zijn voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]. Annoteren met elk bron zijn belangrijkste leerpunten en potentiële discussievragen."


Lesplanning


7. "Schets een lesplan gericht op [Specifiek Wetenschappelijk Onderwerp] voor een [Duur]-minuten les voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]. Inclusief leerdoelen, activiteiten, en beoordelingsmethoden."

8. "Bied een stapsgewijze handleiding voor het onderwijzen van [Specifiek Wetenschappelijk Onderwerp] met behulp van een hands-on experiment. Inclusief doelen, benodigde materialen, en een [Duur]-minuten tijdlijn voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]."

9. "Genereer een lijst van discussievragen gerelateerd aan ethische overwegingen in [Specifiek Wetenschappelijk Onderwerp] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]."


Toetsen Maken


10. "Genereer een meerkeuzetoets over [Specifiek Wetenschappelijk Onderwerp] geschikt voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]. Inclusief vragen die zowel feitelijke kennis als conceptueel begrip testen."

11. "Maak een invuloefening quiz over sleuteltermen en concepten in [Specifiek Wetenschappelijk Onderwerp] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]."

12. "Genereer een praktische labquiz die de vaardigheden van studenten test bij het uitvoeren van een specifiek experiment in [Specifieke Wetenschap] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]."


Diversen


13. "Stel een lijst samen van boeiende documentaires of videobronnen gerelateerd aan [Specifiek Wetenschappelijk Onderwerp] geschikt voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]. Annoteren met elk van zijn belangrijkste leerpunten en potentiële discussievragen."

14. "Genereer een gedetailleerd plan voor een [Duur]-minuten experiment over [Specifiek Onderwerp, bijvoorbeeld, chemische reacties, plantengroei] voor [Leerjaar] volgens de [Vul curriculum of leerlijn in] in [Vul land in]. Inclusief doelen, benodigde materialen, veiligheidsvoorzorgsmaatregelen, en stapsgewijze procedures."

15. "Creëer een handleiding over het gebruik van [Specifieke Software, bijvoorbeeld Excel, Google Sheets] voor data-analyse in [Specifieke Wetenschap]. Inclusief stapsgewijze instructies voor basisfuncties zoals grafieken maken, gemiddelden berekenen, en het uitvoeren van eenvoudige statistische tests voor [Leerjaar]."



Moderne vreemde talen


1. "Ontwikkel een 'Taal Bingo'-spel gericht op [doelwoordenschat]. Dit dient als een zelfgestuurd leer- en beoordelingshulpmiddel voor [Leerjaar] dat [doeltaal] leert volgens de [Vul taal of curriculum in] in [Vul land in]."

2. "Maak een set 'Snelle Vragen'-flashcards die [doelwoordenschat] bevatten. Dit vermindert de tijd die wordt besteed aan formele toetsen voor [Leerjaar] dat [doeltaal] leert volgens de [Vul taal of curriculum in] in [Vul land in]."

3. "Genereer een set gespreksstarters en vragen in [doeltaal] gerelateerd aan de huidige kernwoordenschat of het vakgebied in [Vul taal of cursus/curriculum in]."


Spreekvaardigheid


4. "Genereer een lijst van 'Taaluitdagingen' in [doeltaal], zoals tongbrekers of snelle debatten, voor een [Duur]-minuten les. Inclusief doelen, directe instructie-elementen, en beoordelingsmethoden om de spreek- en luistervaardigheden voor [Leerjaar] te verbeteren volgens de [Vul land in]."

5. "Ontwerp een 'Praatshow'-lesplan voor een [Duur]-minuten les waarin studenten de rollen van presentator, gast en publiek op zich nemen. Inclusief doelen en beoordelingsmethoden, gericht op verschillende spreekvaardigheden zoals interviewen en verhalen vertellen in [Specifieke Taal]."

6. "Creëer een 'Culturele Uitwisseling Beurs'-lesplan voor een [Duur]-minuten les waarin studenten zich voorbereiden en presenteren over verschillende culturele aspecten van het doelland, zoals eten, muziek, of tradities. Inclusief doelen en beoordelingsmethoden, voeg een spreekcomponent toe waarin ze moeten interageren met 'bezoekers' in [doeltaal]."


Luisteren/Begrip


7. "Ontwikkel een 'Luister Scavenger Hunt' waarin studenten moeten luisteren naar een dialoog of verhaal en specifieke informatie of sleutelwoorden moeten vinden voor [Leerjaar] dat [doeltaal] leert volgens de [Vul taal of curriculum in] in [Vul land in]."

8. "Creëer een 'Podcast Review'-opdracht waarin studenten naar een podcast luisteren in [doeltaal] en vervolgens schrijven of discussiëren over de belangrijkste punten en nieuwe woordenschat die ze hebben geleerd."

9. "Ontwerp een 'Filmclip Quiz' waarin studenten korte fragmenten uit films in [doeltaal] bekijken en vragen over het begrip beantwoorden voor [Leerjaar] dat [doeltaal] leert volgens de [Vul taal of curriculum in] in [Vul land in]."


Schrijfvaardigheid


10. "Genereer een lijst van 'Creatieve Schrijfopdrachten' die zich richten op het gebruik van nieuwe woordenschat en complexe zinnen voor [Leerjaar] dat [doeltaal] leert volgens de [Vul taal of curriculum in] in [Vul land in]."

11. "Ontwerp een 'Pen Pal Uitwisseling'-project waarin studenten corresponderen met studenten uit een land waar [doeltaal] wordt gesproken. Inclusief doelen en beoordelingsmethoden voor [Leerjaar] dat [doeltaal] leert volgens de [Vul taal of curriculum in] in [Vul land in]."

12. "Creëer een 'Taalportfolio'-sjabloon waarin studenten hun beste geschreven werk verzamelen, samen met reflecties op hun voortgang, voor [Leerjaar] dat [doeltaal] leert volgens de [Vul taal of curriculum in] in [Vul land in]."


Diversen


13. "Genereer een lijst van 'Culturele Verkenningsactiviteiten' uit [doelland], zoals het koken van traditioneel eten of het verkennen van een cultureel festival, die studenten buiten de les kunnen doen voor extra punten."

14. "Creëer een 'Taal Leerroutekaart'-sjabloon dat de belangrijkste mijlpalen en doelen voor het academisch jaar voor [Leerjaar] dat [doeltaal] leert [doeltaal] in [Vul land in]."

15. "Ontwerp een 'Virtuele Schoolreis'-lesplan voor een [Duur]-minuten les waarin studenten een stad of regio verkennen waar de [doeltaal] wordt gesproken, met gebruik van online bronnen. Inclusief doelen en beoordelingsmethoden voor [Leerjaar] dat [doeltaal] leert [doeltaal] in [Vul land in]."



Geschiedenis


1. "Genereer een lijst van sleuteltermen en definities voor de [huidige eenheid of onderwerp] om uit te delen aan [Leerjaar] dat leert over [specifieke historische periode of gebeurtenis], waardoor de tijd die wordt besteed aan woordenschatinstructie wordt verminderd."

2. "Maak een set 'Snelle Vragen' die kunnen worden gebruikt voor spontane klasquizzen of instap-/uitstapkaartjes, waardoor de tijd die wordt besteed aan formele toetsen wordt verminderd voor [Leerjaar] dat leert over [specifieke historische periode of gebeurtenis] volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in]."

3. "Genereer een lijst van citaten en de namen van de personen die ze hebben gezegd, gerelateerd aan [specifieke historische periode of gebeurtenis]. Dit kan worden gebruikt in een mix-en-match-oefening om [Leerjaar] dat leert volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in] te helpen identificeren wie welk citaat heeft gezegd."


Lesmateriaal Maken


4. "Ontwerp een tijdlijnsjabloon gericht op [specifieke historische periode of gebeurtenis] dat door studenten kan worden ingevuld terwijl ze leren, voor [Leerjaar] dat leert volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in]."

5. "Genereer een lijst van primaire en secundaire bronnen gerelateerd aan [specifieke historische periode of gebeurtenis] voor [Leerjaar] dat leert volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in]."

6. "Creëer een 'Historisch Figuur Profiel'-sjabloon dat studenten kunnen gebruiken om onderzoek te doen en presentaties te geven over verschillende historische figuren, voor [Leerjaar] dat leert volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in]."


Lesplanning


7. "Ontwikkel een lesplan gericht op [specifieke historische gebeurtenis of periode] voor een [Duur]-minuten les. Inclusief doelen, directe instructie-elementen, en beoordelingsmethoden voor [Leerjaar] dat leert volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in]."

8. "Ontwerp een 'Debatdag'-lesplan waarin studenten argumenten aanvoeren voor of tegen een bepaalde historische beslissing of actie. Inclusief doelen en beoordelingsmethoden voor [Leerjaar] dat leert volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in]."

9. "Creëer een 'Historisch Onderzoek'-lesplan voor een [Duur]-minuten les, waarin studenten primaire en secundaire bronnen gebruiken om een historische vraag te beantwoorden over [specifieke historische periode of gebeurtenis] die ze bestuderen. Inclusief doelen en beoordelingsmethoden voor [Leerjaar] dat leert volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in]."


Toetsen Maken


10. "Genereer een meerkeuzetoets gericht op [specifieke historische periode of gebeurtenis] met een antwoordenlijst voor [Leerjaar], met toenemende complexiteit gekoppeld aan [Jouw keuze bijvoorbeeld Bloom's/SOLO taxonomie]."

11. "Ontwerp een 'Afbeeldingenquiz' waarin studenten historische figuren, artefacten of locaties moeten identificeren die gerelateerd zijn aan [specifieke historische periode of gebeurtenis] voor [Leerjaar]."

12. "Maak een invuloefeningquiz gebaseerd op [specifieke historische periode of gebeurtenis] voor [Leerjaar] dat leert volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in]."


Diversen


13. "Genereer een lijst van 'Extra Credit-mogelijkheden' gerelateerd aan [specifieke historische periode of gebeurtenis], zoals museumbezoeken of boekverslagen, die studenten kunnen voltooien voor extra punten."

14. "Genereer belangrijke data en korte beschrijvingen van [specifieke historische periode of gebeurtenis], ideaal voor een tijdlijnactiviteit voor [Leerjaar] dat leert volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in]."

15. "Ontwerp een 'Virtuele Schoolreis'-lesplan waarin studenten een historische site of museum verkennen met behulp van online bronnen. Inclusief doelen en beoordelingsmethoden voor [Leerjaar] dat leert volgens de [Vul curriculum in] in [Vul land in]."



Aardrijkskunde


1. "Genereer een lijst van geografische termen en hun definities gerelateerd aan [huidige eenheid of onderwerp], waardoor de tijd die wordt besteed aan woordenschatinstructie voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in] wordt verminderd."

2. "Maak een set 'Geografie Snelle Feiten'-kaarten gerelateerd aan [huidige eenheid of onderwerp] voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

3. "Genereer een gedetailleerde outline voor een presentatie over [geografisch onderwerp], inclusief een meerkeuzetoets met antwoorden. Ontworpen om het maken van lesmateriaal voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in] te versnellen."


Lesmateriaal Maken


4. "Genereer een set flashcards met belangrijke geografische bezienswaardigheden en hun locaties, geschikt voor snelle klasactiviteiten of herhaling voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

5. "Genereer een lijst van casestudies gerelateerd aan [specifieke geografische kwestie], met een overzicht en uitleg van de relevantie van [specifieke geografische kwestie] voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

6. "Creëer een GIS (Geografisch Informatie Systeem)-activiteit met behulp van het ArcGIS-platform van ESRI gericht op [specifieke geografische kwestie of onderwerp]. Inclusief stapsgewijze instructies en leerdoelen voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."


Lesplanning


7. "Ontwikkel een lesplan gericht op [specifieke geografische kwestie of onderwerp] voor een [Duur]-minuten les. Inclusief doelen, directe instructie-elementen en beoordelingsmethoden voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

8. "Ontwerp een 'Geografie Speldag'-lesplan waarin interactieve spellen zoals 'Geografie Bingo' zijn opgenomen, gericht op [geografie onderwerp] voor een [Duur]-minuten les. Inclusief doelen, beoordelingsmethoden, en maak bingokaarten met feiten en een set flashcards voor snelle herhaalactiviteiten voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

9. "Creëer een 'Virtuele Veldstudie'-lesplan voor een [Duur]-minuten les waarin studenten data gebruiken over [lokale geografische eigenschap] van het internet. Inclusief doelen en beoordelingsmethoden voor [Leerjaar] dat leert [over onderwerp] op [hun cursus]."


Toetsen Maken


10. "Genereer een meerkeuzetoets gericht op [specifieke geografische kwestie of onderwerp] met een antwoordenlijst voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in], met toenemende complexiteit gekoppeld aan [Jouw keuze, bijvoorbeeld Bloom's/SOLO taxonomie]."

11. "Ontwerp een 'Kaartquiz' waarin studenten landen, hoofdsteden, of geografische kenmerken moeten identificeren die gerelateerd zijn aan [specifieke geografische kwestie of onderwerp] voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

12. "Creëer een 'Weer en Klimaat'-invuloefeningquiz voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."


Diversen


13. "Genereer een lijst van 'Extra Credit-mogelijkheden' gerelateerd aan [specifieke geografische kwestie of onderwerp], zoals ecovriendelijke projecten of lokale veldbezoeken, voor [Leerjaar] dat Geografie studeert."

14. "Genereer een lijst van debatonderwerpen en bijbehorende bronnen gerelateerd aan [specifieke geografische kwestie of onderwerp]. Inclusief argumenten voor en tegen, evenals relevante data en statistieken, voor [Leerjaar] dat leert [over onderwerp] in [Vul land in]."

15. "Ontwerp een 'Virtuele Expeditie'-lesplan waarin studenten een geografische locatie verkennen met behulp van Google Earth. Inclusief doelen en beoordelingsmethoden voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."



Economie


1. "Genereer een lijst van belangrijke bedrijfstermen en hun definities gerelateerd aan [huidige eenheid of onderwerp], ontworpen om studenten te helpen met het oefenen van informatie en zelftoetsing te bevorderen voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

2. "Creëer een set discussievragen gerelateerd aan [huidig bedrijfsonderwerp of casestudy], compleet met modelantwoorden, om klasdiscussies te faciliteren en de voorbereidingstijd voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in] te verminderen."

3. "Genereer een sjabloon voor een SWOT-analyse gerelateerd aan [specifieke casestudy over een bedrijf], inclusief leidende vragen om studenten te helpen deze in te vullen, voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus in]."


Lesmateriaal Maken


4. "Genereer een lijst van vragen en activiteiten gerelateerd aan de 7 P's van de marketingmix (Product, Prijs, Promotie, Plaats, Personeel, Verpakking, Proces) voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus in]."

5. "Creëer een set samenvattingen van casestudies gerelateerd aan [specifiek bedrijfsonderwerp of sector], vergezeld van belangrijke discussiepunten, voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

6. "Creëer een set mix-en-match flashcards met belangrijke termen en definities gerelateerd aan bedrijfswetgeving (bijv. Arbeidsrecht, Gezondheids- en veiligheidswet, Consumentenwet). Ontworpen om snelle herhaling en zelftoetsing te vergemakkelijken voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus in]."


Lesplanning


7. "Ontwerp een lesplan gericht op [specifiek bedrijfsonderwerp of sector] dat real-world voorbeelden, doelen, en beoordelingsmethoden omvat voor een [Duur]-minuten les voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

8. "Genereer een lesplan voor het onderwijzen van 'Bedrijfsstructuren' ([voeg hier bedrijfstypen in]) dat een verscheidenheid aan onderwijsmethoden en beoordelingsmethoden omvat voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

9. "Creëer een lesplan voor een [Duur]-minuten les over 'Een introductie tot [specifiek onderwerp, bijv. Human Resources]', inclusief doelen, directe instructie-elementen en beoordelingsmethoden voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."


Toetsen Maken


10. "Genereer een quiz over 'Marktonderzoeksmethoden' met meerkeuzevragen, waar/niet waar vragen, en korte antwoordvragen, inclusief de antwoorden, voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

11. "Creëer een quiz over '[Jouw keuze, bijv. Invloeden - Economisch klimaat op bedrijven]', inclusief casestudies en scenario's, voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

12. "Ontwerp een quiz over '[jouw keuze, bijv. Globalisering]', inclusief vragen die kritisch denken en toepassing vereisen, voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."


Diversen


13. "Genereer een lijst van 'Ondernemersuitdagingen', zoals pitchwedstrijden of bedrijfssimulaties, compleet met regels en beoordelingscriteria, voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

14. "Creëer een 'Business Book Club'-leeslijst, compleet met discussievragen voor elk boek, gericht op het verrijken van de bedrijfskennis voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."

15. "Genereer een lijst van belangrijke bedrijfsleiders en hun bijdragen voor een 'Who's Who in Business'-activiteit voor [Leerjaar] dat leert [Vul cursus/curriculum in] in [Vul land in]."



Levensbeschouwing


1. "Genereer een lijst van discussievragen over [Onderwerp Invoegen] die kunnen worden gebruikt voor meerdere lessen, waardoor de tijd die wordt besteed aan lesvoorbereiding voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert, wordt verminderd."

2. "Creëer een set flashcards met sleuteltermen en definities gerelateerd aan [Onderwerp Invoegen] voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert."

3. "Maak een verzameling essayvragen over [Onderwerp Invoegen] die kunnen worden gebruikt voor toetsen, waardoor de tijd die wordt besteed aan examenvoorbereiding voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert, wordt verminderd."


Lesmateriaal Maken


4. "Ontwerp een interactief werkblad 'Vergelijkende Religie' dat studenten kunnen invullen terwijl ze leren, voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert."

5. "Maak een set van casestudies gerelateerd aan [Onderwerp Invoegen] voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert."

6. "Stel een lijst samen van multimediamiddelen, zoals video's en artikelen, gerelateerd aan [Onderwerp Invoegen] voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert."


Lesplanning


7. "Ontwerp een [Duur]-minuten lesplan over [Onderwerp Invoegen] voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert. Inclusief doelen, directe instructie-elementen, beoordelingsmethoden en een activiteit waarmee studenten hun leerresultaten kunnen aantonen."

8. "Creëer een [Duur]-minuten lesplan dat verschillende religieuze perspectieven op [Onderwerp Invoegen] integreert voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert. Inclusief doelen, directe instructie-elementen, beoordelingsmethoden en een activiteit waarmee studenten hun leerresultaten kunnen aantonen."

9. "Plan een [Duur]-minuten les die de historische context van [Onderwerp Invoegen] verkent voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert. Inclusief doelen, directe instructie-elementen, beoordelingsmethoden en een activiteit waarmee studenten hun leerresultaten kunnen aantonen."


Toetsen Maken


10. "Genereer een meerkeuzetoets over [Onderwerp Invoegen] met antwoorden en uitleg voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert. Vragen zouden moeten toenemen in complexiteit, gekoppeld aan [taxonomie invoegen, bijvoorbeeld Bloom's/SOLO-taxonomie]."

11. "Creëer een 'Waar of Onwaar'-quiz over [Onderwerp Invoegen] met antwoorden en uitleg voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert. Vragen zouden moeten toenemen in complexiteit, gekoppeld aan [taxonomie invoegen, bijvoorbeeld Bloom's/SOLO-taxonomie]."

12. "Ontwerp een 'Invuloefening'-quiz over [Onderwerp Invoegen] met antwoorden en uitleg voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert. Vragen zouden moeten toenemen in complexiteit, gekoppeld aan [taxonomie invoegen, bijvoorbeeld Bloom's/SOLO-taxonomie]."


Diversen


13. "Creëer een 'Levensbeschouwingswoordenlijst' die studenten gedurende het jaar kunnen aanvullen voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert."

14. "Ontwerp een 'Religieuze Tijdlijn'-sjabloon dat studenten kunnen invullen terwijl ze leren over verschillende religieuze gebeurtenissen en figuren, voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert."

15. "Genereer een lijst van aanbevolen leesmaterialen, zoals boeken en artikelen, gerelateerd aan [Onderwerp Invoegen] voor [Leerjaar] dat Levensbeschouwing studeert."


Uit het Engels vertaald (door ChatGPT):

https://ictevangelist.com/wp-content/uploads/2023/10/The-Little-Book-of-Generative-AI-prompts-for-teachers.pdf


Wedstrijdje tussen ChatGPT en Co-pilot


ChatGPT

Je bent een specialist in het opstellen van leesvragen om het leesbegrip te toetsen van leerlingen voor het taalvak Duits. Je gaat vragen opstellen voor leerlingen van het havo en vwo. De vragen die je maakt moeten volgende CRITERIA bevatten: {20%} van het totaal aantal vragen (100%) moet leerlingen toetsen op het vinden van expliciete informatie: informatie die letterlijk in de tekst staat zoals ‘op zoek gaan naar specifieke ideeën’ of ‘woord- en begripsdefinities’, of ‘de onderwerpzin en expliciete hoofdgedachte’ vermelden. {30%} van het totaal aantal vragen (100%) moet leerlingen toetsen op eenvoudige conclusies trekken: geen informatie die letterlijk in de tekst staat maar eenvoudige afleidingen zoals een reden geven voor een actie van een personage of afleiden dat de ene gebeurtenis de andere veroorzaakt. {30%} van het totaal aantal vragen (100%) moeten leerlingen toetsen op tekstinterpretatie: geen letterlijke informatie of afleidingen, maar het interpreteren van teksten en dus verbinden met andere informatie en eigen kennis zoals ‘de algemene boodschap of thema van een tekst benoemen’ of ‘een reële toepassing van een probleem uit de tekst vinden’. {20%} van het totaal aantal vragen (100%) moeten leerlingen toetsen op tekstevaluatie: geen letterlijke informatie, geen afleidingen, geen interpretatie, maar evaluatie zoals ‘beoordelen hoe goed de titel van de tekst het hoofdthema weerspiegelt’, of ‘het standpunt van de auteur vergelijken met het centrale thema bepalen’, of ‘het effect van taalkenmerken (zoals metaforen) en visuele elementen beoordelen’. Deze voorbeelden tussen aanhalingstekens zijn niet exhaustief en dienen enkel om de CRITERIA te verduidelijken. Maak een onderverdeling per criterium. Schrijf het correcte antwoord op de vraag altijd onder de vraag. Verwijs bij het antwoord steeds naar de plaats in de tekst waar je het antwoord kunt terugvinden. Gebruik bij maximaal {25%} van het totaal aantal vragen (100%) een meerkeuzevraag met {3} mogelijke antwoorden. Bij een open vraag is het antwoord volledig en bevat minstens 1 argument. Maak {10} vragen per CRITERIA.

Doe dat met deze tekst:



Co-pilot:

Je bent een specialist in het opstellen van leesvragen om het leesbegrip te toetsen van leerlingen voor het taalvak Duits. Je gaat vragen opstellen voor leerlingen van het havo en vwo. De vragen die je maakt moeten volgende CRITERIA bevatten: {20%} van het totaal aantal vragen (100%) moet leerlingen toetsen op het vinden van expliciete informatie: informatie die letterlijk in de tekst staat zoals ‘op zoek gaan naar specifieke ideeën’ of ‘woord- en begripsdefinities’, of ‘de onderwerpzin en expliciete hoofdgedachte’ vermelden. {30%} van het totaal aantal vragen (100%) moet leerlingen toetsen op eenvoudige conclusies trekken: geen informatie die letterlijk in de tekst staat maar eenvoudige afleidingen zoals een reden geven voor een actie van een personage of afleiden dat de ene gebeurtenis de andere veroorzaakt. {30%} van het totaal aantal vragen (100%) moeten leerlingen toetsen op tekstinterpretatie: geen letterlijke informatie of afleidingen, maar het interpreteren van teksten en dus verbinden met andere informatie en eigen kennis zoals ‘de algemene boodschap of thema van een tekst benoemen’ of ‘een reële toepassing van een probleem uit de tekst vinden’. {20%} van het totaal aantal vragen (100%) moeten leerlingen toetsen op tekstevaluatie: geen letterlijke informatie, geen afleidingen, geen interpretatie, maar evaluatie zoals ‘beoordelen hoe goed de titel van de tekst het hoofdthema weerspiegelt’, of ‘het standpunt van de auteur vergelijken met het centrale thema bepalen’, of ‘het effect van taalkenmerken (zoals metaforen) en visuele elementen beoordelen’. Deze voorbeelden tussen aanhalingstekens zijn niet exhaustief en dienen enkel om de CRITERIA te verduidelijken. Maak een onderverdeling per criterium. Schrijf het correcte antwoord op de vraag altijd onder de vraag. Verwijs bij het antwoord steeds naar de plaats in de tekst waar je het antwoord kunt terugvinden. Gebruik bij maximaal {25%} van het totaal aantal vragen (100%) een meerkeuzevraag met {3} mogelijkheden. Bij open vragen is het antwoord volledig en bevat minstens 1 argument. Maak {10} vragen. Groepeer je vragen per CRITERIA. Stel jezelf voor een vraag naar de tekst. Wacht tot je gesprekspartner reageert. Antwoord niet voor je gesprekspartner heeft gereageerd.



2 x prompt: ChatGPT en Co-Pilot

(Co-Pilot is meestal beter)


Cursief: prompts voor afbeeldingen


• CapCut


• Civitai


• Edu-prompts


• Imagekraft


• Leermaatje


• Lexica


• Midjourney


• Promptbibliotheek voor docenten


• PromptDen


Promptfolder


• PromptHero


• PromptLibrary


• Promptomania


• Prompts Education


• Stablediffusion







• Ultieme prompt generator:


Ik woon in Nederland en werk als [docent] op een [middelbare school] waar ik voornamelijk les geef aan leerlingen van de [klassen] voor het vak [Duits]. Mijn lessen zijn gericht op [vaardigheid: lezen, luisteren, spreken, schrijven]. Daarnaast ben ik iemand die zich bezighoudt met het onderzoeken van de invloeden en de voor- en nadelen van kunstmatige intelligentie. Ik ben gemotiveerd om meer over AI te leren. Mijn doel is om mijn gespecialiseerde kennis effectief te gebruiken op mijn website [germatik.nl] en over te dragen aan mijn leerlingen, hen kritisch te laten denken en problemen op een logische manier te leren oplossen.


Vergeet alle eerdere prompts. Ik wil dat je mijn Prompt Generator wordt. Je doel is om mij te helpen bij het schrijven van de beste en meest gedetailleerde prompts. Deze prompt wordt uiteindelijk gebruikt door jou zelf. Volg alsjeblieft het volgende proces:


Je eerste respons is om mij te vragen waar de prompt precies over moet gaan. Ik geef dan antwoord, maar we moeten dit in iteraties steeds verder verbeteren.


Op basis van mijn input genereer je vervolgens drie secties:


a) De Herziene Prompt: geeft jouw herschreven prompt. Deze moet duidelijk, beknopt en voor jou als chatbot makkelijk te begrijpen zijn.


b) Verbetersuggesties: geef suggesties over welke details in de prompt moeten worden opgenomen om deze te verbeteren.


c) Hulpvragen: stel in bullets de relevante vragen op met betrekking tot aanvullende informatie benodigd om de prompt te verbeteren.


We herhalen dit iteratieve proces, waarin ik steeds input geef om de prompt te verbeteren en jij de prompt steeds verder verbetert in de sectie van de herziene prompt totdat ik aangeef dat ik tevreden ben.


Ik wil dat je elke prompt die ik je geef of die je zelf produceert beoordeelt. Geef een cijfer van 1 tot 10. Voeg opmerkingen toe over wat er volgens jou verbeterd had kunnen worden. Doe dit voor elke prompt.


Als jouw beoordeling van de prompt een 8 of hoger is, vraag me dan ‘Wil je deze prompt uitvoeren?’ met daarbij een menukeuze tussen ‘Ja’ of ‘Nee’. Als ik ‘Ja’ zeg, voer je de laatste prompt uit die je hebt voorgesteld. Als ik ‘Nee’ zeg, genereer dan een betere prompt, eventueel op basis van aanvullende feedback die ik op de prompt geef. Het is essentieel dat je een prompt uitvoert als ik ‘Ja’ zeg. Ga door met deze prompt tot ik stop zeg of jij de prompt uitvoert.

Prompten

























 

Germatik.nl Motorkap Literatuur Vaardigheden Algemeen Idioom