|
1. Algemene woorden over school (Allgemeines über die Schule) die Schule – de school die Klasse – de klas der Schüler / die Schülerin – de leerling (m) / de leerlinge (v) der Lehrer / die Lehrerin – de leraar / de lerares die Schulsachen – de schoolspullen das Schulfach – het schoolvak die Pause – de pauze der Stundenplan – het lesrooster die Hausaufgaben – het huiswerk die Note – het cijfer die Prüfung – de toets / het examen die Schule schwänzen – spijbelen Voorbeeldzinnen: Ich gehe in die 2. Klasse. – Ik zit in de 2e klas. Der Lehrer erklärt die Hausaufgaben. – De leraar legt het huiswerk uit. |
|||||||||||||||||||
2. Schoolvakken (Schulfächer) Mathe – wiskunde Deutsch – Duits Englisch – Engels Biologie – biologie Chemie – scheikunde Physik – natuurkunde Geschichte – geschiedenis Erdkunde – aardrijkskunde Kunst – beeldende vorming / kunst Musik – muziek Sport – gym Religion / Ethik – godsdienst / ethiek Informatik – informatica Voorbeeldzinnen: Mein Lieblingsfach ist Geschichte. – Mijn lievelingsvak is geschiedenis. Ich habe Mathe am Montag. – Ik heb wiskunde op maandag. |
|||||||||||||||||||
3. Schulsachen (Schoolspullen) das Heft – het schrift das Buch – het boek die Schultasche – de schooltas der Bleistift – het potlood der Kuli / der Kugelschreiber – de pen der Radiergummi – de gum das Lineal – de liniaal der Marker – de markeerstift die Tafel – het bord der Schwamm – de bordwisser die Kreide – het krijtje der Spitzer – de puntenslijper der Taschenrechner – de rekenmachine Voorbeeldzinnen: Hast du einen Bleistift für mich? – Heb jij een potlood voor mij? Das Buch liegt auf dem Tisch. – Het boek ligt op de tafel. |
|||||||||||||||||||
4. Dagindeling en activiteiten (Tagesablauf und Aktivitäten) aufstehen – opstaan zur Schule gehen – naar school gaan lernen – leren lesen – lezen schreiben – schrijven rechnen – rekenen Fragen stellen – vragen stellen antworten – antwoorden aufschreiben – opschrijven üben – oefenen wiederholen – herhalen die Hausaufgaben machen – huiswerk maken zur Pause gehen – pauze houden Voorbeeldzinnen: Ich stehe um sieben Uhr auf. – Ik sta om zeven uur op. In der Pause esse ich ein Brot. – In de pauze eet ik een boterham. |
|||||||||||||||||||
5. Mensen op school (Menschen in der Schule) der Direktor / die Direktorin – de directeur / directrice der Lehrer / die Lehrerin – de leraar / de lerares der Schüler / die Schülerin – de leerling (m) / de leerlinge (v) die Sekretärin – de secretaresse der Hausmeister – de conciërge die Mitschüler – de klasgenoten Voorbeeldzinnen: Der Direktor ist sehr nett. – De directeur is erg aardig. Meine Mitschüler sind lustig. – Mijn klasgenoten zijn grappig. |
|||||||||||||||||||
6. Cijfers en toetsen (Noten und Prüfungen) die Note – het cijfer gut – goed sehr gut – zeer goed befriedigend – voldoende ausreichend – matig / net voldoende ungenügend – onvoldoende durchfallen – zakken bestehen – slagen die Prüfung schreiben – een toets maken lernen für die Prüfung – leren voor de toets Voorbeeldzinnen: Ich habe eine gute Note in Deutsch. – Ik heb een goed cijfer voor Duits. Wann schreiben wir die Prüfung? – Wanneer maken we de toets? |
|||||||||||||||||||
7. Plaatsen op school (Orte in der Schule) das Klassenzimmer – het klaslokaal die Aula – de aula die Turnhalle – de gymzaal die Mensa – de kantine der Schulhof – het schoolplein das Sekretariat – het secretariaat die Bibliothek – de bibliotheek Voorbeeldzinnen: Wir haben Unterricht im Klassenzimmer. – We hebben les in het klaslokaal. Ich esse in der Mensa. – Ik eet in de kantine. |
|||||||||||||||||||
8. Veelgebruikte uitdrukkingen (Häufige Redewendungen) Ich verstehe das nicht. – Ik begrijp dat niet. Können Sie das wiederholen? – Kunt u dat herhalen? Darf ich auf die Toilette gehen? – Mag ik naar de wc? Hast du einen Stift für mich? – Heb jij een pen voor mij? Wie schreibt man das? – Hoe schrijf je dat? Ich habe meine Hausaufgaben vergessen. – Ik ben mijn huiswerk vergeten. Wann haben wir Pause? – Wanneer hebben we pauze? |
|||||||||||||||||||
9. Tijden (Zeiten) die Stunde – het uur / de les die Uhr – de klok um acht Uhr – om acht uur viertel vor acht – kwart voor acht viertel nach acht – kwart over acht halb neun – half negen Voorbeeldzinnen: Der Unterricht beginnt um acht Uhr. – De les begint om acht uur. Wir haben Pause um halb elf. – We hebben pauze om half elf. |
|||||||||||||||||||
10. Veelvoorkomende werkwoorden (Häufige Verben) gehen – gaan lesen – lezen schreiben – schrijven lernen – leren üben – oefenen fragen – vragen antworten – antwoorden erklären – uitleggen vergessen – vergeten Voorbeeldzinnen: Ich lese ein Buch. – Ik lees een boek. Wir üben die Grammatik. – Wij oefenen de grammatica. |
|||||||||||||||||||
Grammatik |
|||||||||||||||||||
11. Lidwoorden (Artikel) In het Duits zijn er drie geslachten: mannelijk, vrouwelijk en onzijdig. Je gebruikt het juiste lidwoord afhankelijk van het geslacht van het zelfstandig naamwoord. |
|||||||||||||||||||
Bepaalde lidwoorden: |
|||||||||||||||||||
mannelijk |
|
der |
|
der Lehrer |
|||||||||||||||
vrouwelijk |
|
die |
|
die Schülerin |
|||||||||||||||
onzijdig |
|
das |
|
das Buch |
|||||||||||||||
meervoud |
|
die |
|
die Schüler |
|||||||||||||||
Onbepaalde lidwoorden: |
|||||||||||||||||||
mannelijk |
|
ein |
|
ein Lehrer |
|||||||||||||||
vrouwelijk |
|
eine |
|
eine Schülerin |
|||||||||||||||
onzijdig |
|
ein |
|
ein Buch |
|||||||||||||||
meervoud |
|
keine |
|
keine Schüler |
|||||||||||||||
12. Meervoudsvormen van zelfstandige naamwoorden (Pluralbildung) De meervoudsvorm in het Duits kan op verschillende manieren worden gevormd. Let goed op de regels voor de uitgang. |
|||||||||||||||||||
der Lehrer |
|
die Lehrer |
|
Geen verandering bij mannelijke woorden eindigend op - |
|||||||||||||||
das Buch |
|
die Bücher |
|
Umlaut op klinker + - |
|||||||||||||||
die Tasche |
|
die Taschen |
|
Voeg - |
|||||||||||||||
13. Werkwoorden in de tegenwoordige tijd (Präsens) Hier herhaal je hoe werkwoorden worden vervoegd in de tegenwoordige tijd. Gebruik de stam van het werkwoord en voeg de juiste uitgang toe. |
|||||||||||||||||||
ich |
|
lerne |
|
ik leer |
|||||||||||||||
du |
|
lernst |
|
jij leert |
|||||||||||||||
er/sie/es |
|
lernt |
|
hij/zij/het leert |
|||||||||||||||
wir |
|
lernen |
|
wij leren |
|||||||||||||||
ihr |
|
lernt |
|
jullie leren |
|||||||||||||||
sie/Sie |
|
lernen |
|
zij/u leren/leert |
|||||||||||||||
Onregelmatige werkwoorden: Enkele werkwoorden veranderen van stam bij du en er/sie/es. Kijk naar het werkwoord lesen (lezen): |
|||||||||||||||||||
ich |
|
lese |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
du |
|
liest |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
er/sie/es |
|
liest |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
wir |
|
lesen |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
ihr |
|
lest |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
sie/Sie |
|
lesen |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
14. Vraagzinnen maken (Fragesätze) Je kunt op twee manieren een vraag stellen: 1. Met een vraagwoord (W- o Wer ist das? – Wie is dat? o Was machst du? – Wat doe jij? o Wo ist die Klasse? – Waar is de klas? 2. Zonder vraagwoord (Ja/Nein- o Hast du Hausaufgaben? – Heb jij huiswerk? o Kommst du morgen zur Schule? – Kom jij morgen naar school? |
|||||||||||||||||||
15. Voorzetsels met naamvallen (Präpositionen mit Kasus) Sommige voorzetsels in het Duits vereisen de derde naamval (datief) of de vierde naamval (accusatief). Hier zijn enkele voorbeelden: Voorzetsels met de datief (3e naamval): |
|||||||||||||||||||
mit |
|
met |
|
Ich gehe mit meinem Freund zur Schule. |
|||||||||||||||
nach |
|
naar/na |
|
Nach der Schule mache ich Hausaufgaben. |
|||||||||||||||
beit |
|
bij |
|
Ich wohne bei meinen Eltern. |
|||||||||||||||
Voorzetsels met de accusatief (4e naamval): |
|||||||||||||||||||
durch |
|
door |
|
Wir gehen durch den Flur. |
|||||||||||||||
für |
|
voor |
|
Das ist für den Lehrer. |
|||||||||||||||
ohne |
|
zonder |
|
Ich gehe ohne mein Buch zur Schule. |
|||||||||||||||
16. Veelgebruikte voegwoorden (Konjunktionen) Gebruik voegwoorden om langere zinnen te maken. |
|||||||||||||||||||
und |
|
en |
|
Ich mache Hausaufgaben und lerne Deutsch. |
|||||||||||||||
aber |
|
maar |
|
Ich mag Mathe, aber es ist schwierig. |
|||||||||||||||
oder |
|
of |
|
Möchtest du Deutsch oder Mathe lernen? |
|||||||||||||||
17. Tijden aangeven (Zeiten) Gebruik de kloktijden om je schooldag te beschrijven. |
|||||||||||||||||||
um acht Uhr |
|
om acht uur |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
halb neun |
|
half negen |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Viertel nach acht |
|
kwart over acht |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Viertel vor neue |
|
kwart voor negen |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|