|
A. Vrijetijdsbesteding (die Freizeitaktivitäten) die Freizeit – de vrije tijd das Hobby – de hobby die Hobbys – de hobby’s etwas unternehmen – iets ondernemen sich entspannen – zich ontspannen nichts tun – niets doen fernsehen – tv kijken Musik hören – muziek luisteren ein Buch lesen – een boek lezen spazieren gehen – wandelen am Computer spielen – op de computer spelen ein Instrument spielen – een instrument bespelen Gitarre spielen – gitaar spelen Klavier spielen – piano spelen singen – zingen malen – schilderen fotografieren – fotograferen |
|||||||||||||||||||
B. Sporten (die Sportarten) der Sport – de sport Sport treiben – sporten laufen / joggen – hardlopen / joggen schwimmen – zwemmen Fahrrad fahren – fietsen Fußball spielen – voetballen Tennis spielen – tennissen Basketball spielen – basketballen Handball spielen – handballen Volleyball spielen – volleyballen Ski fahren – skiën Tanzen – dansen reiten – paardrijden wandern – wandelen (in de bergen / natuur) |
|||||||||||||||||||
C. Sociale activiteiten (die sozialen Aktivitäten) Freunde treffen – vrienden ontmoeten Zeit mit der Familie verbringen – tijd met familie doorbrengen ins Kino gehen – naar de bioscoop gaan ins Theater gehen – naar het theater gaan ins Konzert gehen – naar een concert gaan Essen gehen – uit eten gaan eine Party machen – een feestje geven spielen – spelen Karten spielen – kaartspelen Schach spielen – schaken |
|||||||||||||||||||
D. Op reis gaan (reisen und Ausflüge) reisen – reizen einen Ausflug machen – een uitstapje maken zuhause bleiben – thuis blijven in die Stadt gehen – naar de stad gaan in den Park gehen – naar het park gaan ans Meer fahren – naar de zee gaan in die Berge fahren – naar de bergen gaan zelten – kamperen |
|||||||||||||||||||
E. Favorieten en voorkeuren (die Vorlieben) das Lieblingshobby – de lievelingshobby das Lieblingsbuch – het lievelingsboek die Lieblingsmusik – de favoriete muziek der Lieblingsfilm – de favoriete film das Lieblingsspiel – het lievelingsspel Ich mag… – Ik houd van… Ich liebe… – Ik hou van… Ich finde… – Ik vind… Mein Lieblingshobby ist… – Mijn lievelingshobby is… |
|||||||||||||||||||
F. Beschrijvende woorden (die Adjektive) spannend – spannend langweilig – saai interessant – interessant anstrengend – vermoeiend entspannend – ontspannend sportlich – sportief kreativ – creatief aktiv – actief gemeinsam – samen allein – alleen |
|||||||||||||||||||
G. Tijdsuitdrukkingen (die Zeitangaben) am Wochenende – in het weekend nach der Schule – na school jeden Tag – elke dag manchmal – soms oft – vaak immer – altijd selten – zelden nie – nooit heute – vandaag morgen – morgen abends – 's avonds |
|||||||||||||||||||
H. Veelgebruikte zinnen en uitdrukkingen Was machst du in deiner Freizeit? – Wat doe je in je vrije tijd? Hast du Hobbys? – Heb je hobby’s? Mein Hobby ist… – Mijn hobby is… Was ist dein Lieblingshobby? – Wat is je lievelingshobby? Ich gehe gern ins Kino. – Ik ga graag naar de bioscoop. Ich spiele oft Fußball. – Ik voetbal vaak. Am Wochenende treffe ich meine Freunde. – In het weekend ontmoet ik mijn vrienden. Ich habe keine Hobbys. – Ik heb geen hobby’s. Ich mache nichts Besonderes. – Ik doe niets bijzonders. |
|||||||||||||||||||
I. Vraagwoorden (herhaling en toepassing) Was? – Wat? (Was machst du in deiner Freizeit?) Wann? – Wanneer? (Wann gehst du ins Kino?) Wie oft? – Hoe vaak? (Wie oft spielst du Fußball?) Mit wem? – Met wie? (Mit wem gehst du ins Kino?) |
|||||||||||||||||||
J. Veelgebruikte werkwoorden (die Verben) machen – doen spielen – spelen treffen – ontmoeten gehen – gaan lesen – lezen sehen – kijken fahren – rijden/gaan bleiben – blijven hören – luisteren lieben – houden van mögen – leuk vinden |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grammatik |
|||||||||||||||||||
1. Het werkwoord "mögen" (leuk vinden / houden van) Het modale werkwoord "mögen" wordt gebruikt om voorkeuren en interesses uit te drukken. |
|||||||||||||||||||
ich |
|
mag |
|
Ich mag Musik hören. |
|||||||||||||||
du |
|
magst |
|
Magst du Fußball spielen? |
|||||||||||||||
er/sie/es/der Schüler |
|
mag |
|
Er mag Bücher lesen. |
|||||||||||||||
wir |
|
mögen |
|
Wir mögen tanzen. |
|||||||||||||||
ihr |
|
mögt |
|
Mögt ihr wandern? |
|||||||||||||||
sie/Sie/die Schüler |
|
mögen |
|
Sie mögen Filme schauen. |
|||||||||||||||
2. "Gern" gebruiken met werkwoorden (bijwoord van voorkeur) Het bijwoord "gern" wordt gebruikt om aan te geven dat iemand een activiteit graag doet. "Gern" is géén werkwoord, maar staat direct achter het werkwoord in een zin. Toepassing van "gern": Positief: o Ich spiele gern Fußball. (Ik voetbal graag.) o Wir hören gern Musik. (Wij luisteren graag naar muziek.) Negatief: o Ich tanze nicht gern. (Ik dans niet graag.) o Er geht nicht gern ins Kino. (Hij gaat niet graag naar de bioscoop.) Versterking: o Sie liest sehr gern Bücher. (Zij leest heel graag boeken.) Vragen met "gern": Spielst du gern Tennis? (Speel jij graag tennis?) Gehst du gern spazieren? (Ga jij graag wandelen?) |
|||||||||||||||||||
3. Het werkwoord "finden" (vinden) |
|||||||||||||||||||
ich |
|
finde |
|
Ich finde Schwimmen toll. |
|||||||||||||||
du |
|
findest |
|
Findest du Tanzen interessant? |
|||||||||||||||
er/sie/es/die Schülerin |
|
findet |
|
Er findet Joggen anstrengend. |
|||||||||||||||
wir |
|
finden |
|
Wir finden Bücher lesen spannend. |
|||||||||||||||
ihr |
|
findet |
|
Findet ihr Theater langweilig? |
|||||||||||||||
sie/Sie/die Schülerinnen |
|
finden |
|
Sie finden Fußball sehr spannend. |
|||||||||||||||
4. Vraagzinnen (Fragesätze) |
|||||||||||||||||||
Was |
|
Wat |
|
Was machst du in deiner Freizeit? |
|||||||||||||||
Wann |
|
Wanneer |
|
Wann gehst du ins Kino? |
|||||||||||||||
Wie oft |
|
Hoe vaak |
|
Wie oft spielst du Tennis? |
|||||||||||||||
Mit wem |
|
Met wie |
|
Mit wem machst du Sport? |
|||||||||||||||
Vragen zonder vraagwoorden (inversie): Spielst du gern Klavier? (Speel jij graag piano?) Hast du ein Hobby? (Heb jij een hobby?) Gehst du oft joggen? (Ga jij vaak joggen?) |
|||||||||||||||||||
5. Bijwoorden van frequentie (Adverbien der Häufigkeit) Bijwoorden van frequentie worden gebruikt om te zeggen hoe vaak een activiteit wordt uitgevoerd. |
|||||||||||||||||||
immer |
|
altijd |
|
Ich spiele immer Fußball. |
|||||||||||||||
oft |
|
vaak |
|
Wir gehen oft ins Kino. |
|||||||||||||||
manchmal |
|
soms |
|
Manchmal höre ich Musik. |
|||||||||||||||
selten |
|
zelden |
|
Er liest selten Bücher. |
|||||||||||||||
nie |
|
nooit |
|
Ich tanze nie. |
|||||||||||||||
6. Regelmatige werkwoorden in de tegenwoordige tijd (Präsens) |
|||||||||||||||||||
ich |
|
spiel e |
|
Ich spiele gern Tennis. |
|||||||||||||||
du |
|
spiel st |
|
Spielst du oft Fußball? |
|||||||||||||||
er/sie/es/der Arzt |
|
spiel t |
|
Er spielt jeden Tag Schach. |
|||||||||||||||
wir |
|
spiel en |
|
Wir spielen Karten. |
|||||||||||||||
ihr |
|
spiel t |
|
Spielt ihr gern Klavier? |
|||||||||||||||
sie/Sie/die Ärzte |
|
spiel en |
|
Sie spielen selten Volleyball. |
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|